10 maart 2021
Hoe laat u uw medewerkers veilig en verantwoord thuiswerken?
Thuiswerken. Heel Nederland ontkomt er niet meer aan. Ook binnen uw bedrijf zal u moeten kijken naar hoe uw medewerkers op een fijne en prettige manier thuis kunnen werken. Belangrijk daarbij is dat u dit veilig en verantwoord doet. Niet enkel volgens de maatregelen die de overheid adviseert maar ook ter bescherming van uw gegevens. Bovendien bevordert het de werkflow als uw medewerkers zorgeloos aan het werk kunnen. In deze blog beschrijven we een aantal veel voorkomende problemen en helpen we u op weg zodat u thuiswerken soepel kunt laten verlopen!
Al bijna een jaar werken we in Nederland massaal thuis. Ondanks dat blijft het belangrijk en noodzakelijk om zorgvuldig aandacht te besteden aan de manier waarop uw medewerkers bijvoorbeeld toegang hebben tot zakelijke bestanden. Een aantal veel voorkomende problemen die we zien zijn problemen met de VPN-verbinding en/of veroudering van het modem, de router of de firewall. Beide kunnen problemen veroorzaken waardoor uw medewerkers niet meer soepel kunnen werken vanuit huis. Dit is natuurlijk vervelend, vertraagd het werk en is tevens frustrerend. Laten we eerst eens wat dieper ingaan op een aantal veelvoorkomende problemen.
De VPN-verbinding werkt niet
VPN staat voor Virtual Private Network. Het vormt een ‘eigen’ beveiligd netwerk voor uw bedrijf en uw medewerkers. Hiermee kunnen werknemers dus op een veilige en privé manier inloggen op het netwerk van het bedrijf. Zowel de gegevens als de gebruiker zelf zijn hiermee beveiligd. Men kan hiermee dus op een verantwoorde manier thuis aan de slag met bestanden en gegevens van kantoor! Een goede uitvinding, mits deze verbinding ook werkt. Op het moment dat dit niet het geval is, zal het voor een medewerker niet mogelijk zijn om verbinding te maken met het netwerk van kantoor en kan deze persoon niet bij de voor hem/haar benodigde bestanden en gegevens. Een ander probleem wat we veel zien is dat de internetsnelheid te traag is om een degelijke verbinding tot stand te brengen. Ook dat vertraagt de werkzaamheden en kan er in sommige gevallen zelfs voor zorgen dat thuis werken helemaal niet meer mogelijk is.
Passende oplossingen
Problemen met de VPN-verbinden vinden hun oorzaak vaak bij de router of de firewall van het bedrijf, een kastje wat mogelijk maakt dat medewerkers gebruik kunnen maken van een internetverbinding (vaak te vinden in de serverruimte). Ten eerste kan het voorkomen dat het bedrijf beschikt over een verouderd apparaat. Vanuit huis verbinding maken met de VPN lukt dan niet omdat de router op kantoor de connectie niet aankan met als gevolg dat deze uitvalt. Ook is het mogelijk dat het model op kantoor geen VPN-ondersteuning aanbiedt. In dat geval is de router dus niet geschikt om een VPN-verbinding tot stand te brengen waardoor thuis verbinden ook niet mogelijk is. In beide gevallen adviseren we om een nieuwe router te plaatsen op kantoor. Dit is de snelste en gemakkelijkste optie waarmee jouw medewerkers weer vlot aan het werk kunnen.
We ondersteunen waar nodig
Belangrijk om te weten is dat we u en uw bedrijf niet in de kou laten staan op het moment dat er zich problemen voor doen tijdens het thuiswerken. We hebben een aantal ervaren mensen beschikbaar om uw bedrijf te ondersteunen in het systeembeheer. Zij kunnen op een veilige manier, op afstand de computer of laptop overnemen en het probleem in kaart brengen. Zo verliezen uw medewerkers geen tijd aan het oplossen van het probleem en kunnen onze medewerkers direct actie ondernemen! Het verschilt namelijk per gebruiker wat er wel of niet mogelijk is. Een passend advies is hierbij dus noodzakelijk en we voorzien u daar dan ook graag van zodat u snel weer aan de slag kunt. We begrijpen dat u graag zo snel mogelijk weer aan het werk wilt op het moment dat er problemen zijn. Gebruik maken van onze service? Dat kan! Neem contact op en we helpen u op weg. Zo kunnen we samen het thuiswerken op een veilige en verantwoorde manier mogelijk maken, zonder al te veel extra kosten!